Gezamenlijke bezorgservice Ondernemend Dalfsen ondersteunt kwetsbare groep in coronacrisis
De leden van Ondernemend Dalfsen plaatsen samen hun schouders onder een nieuwe actie om ouderen en andere mensen met een zwakke gezondheid door deze barre corona-tijd heen te helpen. “Niet alleen de verse producten maar ook bijvoorbeeld sokken, ondergoed, nachtcrème of pen en papier zijn nodig… en niet alleen de nodige artikelen, ook de wat luxere producten zijn, als je lang aan huis gebonden bent, best welkom!”
Vooral ouderen zijn het kwetsbaarst voor Covid-19. Niet alleen wordt het virus hen eerder fataal, door alle maatregelen raken ze ook sneller in een sociaal isolement. Het bestuur bedacht een plan en onderzocht de mogelijkheden om deze kwetsbare groep meer service te verlenen in deze moeilijke tijd. “Veel winkels hebben een bezorgdienst. Men betaalt de kosten van de boodschappen plus een bedrag voor het bezorgen. Het zou schelen als de winkeliers in Dalfsen samenwerken en gezamenlijk de boodschappen laten bezorgen aan huis, tot aan de deur.”
Samenwerking met Joris bezorgt
Ondernemend Dalfsen sprak met Joris bezorgt om dit plan te realiseren. De Stichting Joris bezorgt heeft als doel mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kansen te bieden in de reguliere arbeidsmarkt. “We richten ons met name op het gratis bezorgen van producten bij mensen thuis. We werken met diverse leveranciers samen: Kwekerij Eef Stel, De Bierbrouwerij, Bakkerij van der Most en nu ook met verschillende leden van Ondernemend Dalfsen”, laat Joris bezorgt weten. “Het heeft voor alle partijen veel voordelen: De klant krijgt goede producten gratis thuis bezorgd. De leverancier krijgt meer klanten omdat deze ontzorgt worden en niet zelf hoeven te halen. De stichting kan mensen als Joris aan het werk helpen.”
Klanten zich kunnen aanmelden bij de betreffende winkelier die lid is van Ondernemend Dalfsen of Joris bezorgd. Het inschrijven en registreren kan via www.jorisbezorgt.nl. “Maar men kan ook de winkelier benaderen waar de boodschappen normaalgesproken gedaan worden want zij helpen u graag verder! Bij de bezorging zit een afrekening en we vertrouwen er op dat de klanten de factuur keurig betaald via de bank”, laat het bestuur weten. “Vaak heeft de 75-plusser het nog moeilijk om zo’n service te vinden. Veel bedrijven bieden zichzelf aan via internet, maar deze doelgroep zit daar niet altijd op. Daarbij zitten zij ook om een praatje verlegen en kijken echt uit naar je komst. Wij hopen op deze manier een steentje bij te dragen maar willen vooral laten weten dat we hen niet vergeten!”