‘Ik was lamgeslagen, maar we gaan door’

Je bedrijf op slot. RIVM-maatregelen treffen om door te kunnen. Minder gasten of klanten ontvangen of juist méér klandizie trekken. Ondernemers zaten de afgelopen tijd in een rollercoaster met aan de ene kant gevoelens van onmacht en aan de andere kant een grote mate van creativiteit om door te gaan. “We zijn echt een team geworden”.

Op 1 juni van dit jaar zouden Petra en Niek van Duuren als eigenaren de vijfjarige verjaardag vieren van hotel-restaurant Wildthout in Ommen. Dat feestje ging niet door. “We vieren dit jaar sowieso geen feestjes. Geen trouwerijen, geen buffetten, geen evenementen. Dat betekent dat we veertig procent van de omzet missen,” vertelt Niek van Duuren.

De horeca-maatregelen die sinds 1 juni van kracht zijn in verband met de corona-crisis stemmen zowel opgelucht als somber. Opgelucht dat restaurants na zeven weken weer open mogen, maar somber over het feit dat er slechts een beperkt aantal gasten in een ruimte aanwezig mag zijn. “Ons restaurant ziet eruit als een enorme balzaal waar de tafels mijlenver uit elkaar staan. Ik ben blij dat ons oude authentieke pand van zichzelf sfeer geeft, maar waar normaal tachtig stoelen stonden staan er nu dertig.”

De kapsalons mochten al eerder open. Marian Hemmers van Look Hair Kapsalon in Lemelerveld startte op 11 mei met vier kappersstoelen. Normaal staan er zeven. “Ik ben blij weer te kunnen draaien. Bij vier weken dicht dachten we nog ‘we verzetten gewoon alle afspraken’, maar toen het langer ging duren was dat niet vol te houden. We hebben alles op ‘stop’ moeten zetten. Uiteindelijk waren we zeven weken dicht.” De kapsalon bestaat dertig jaar en Marian kan zich niet heugen dat ze zeven weken achter elkaar zonder werk was. “De eerste twee weken kon ik het niet goed bevatten, daarna liet ik het los. Op zoiets heb je geen controle, het heeft geen zin om je ertegen te verzetten. Daar heb je alleen jezelf maar mee. Bovendien werden we door de overheid goed gesteund.”

Bij Look Hair werken zes personeelsleden. “Dat zijn enorm veel kosten, maar alle lonen konden worden doorbetaald. Inmiddels is het team weer volop aan het werk. We dragen mondkapjes en er staan schermen tussen de wasbakken en bij de balie. De overige drie stoelen staan in een nabijgelegen hal van Michel en Koos Reimink van Reimink Café en Zalen, uiteraard met alle nodige voorzieningen en maatregelen. Daar werkt ook een aantal teamleden. Dat is zo geweldig dat je dat wordt aangeboden. Ondernemers steunen ook elkaar.”

‘Mensen zijn in de tijd dat ze thuiszaten veel meer geconfronteerd met zichzelf dan anders’
Een heel ander geluid horen we van medium Berlinda Reurink. Haar praktijk in Dalfsen kreeg een boost de afgelopen periode, en datzelfde geldt voor Kokkiebikes uit Lemelerveld. Te beginnen met Reurink: “Ik geef al vanaf 2013 consulten, en de afgelopen weken vooral online. Via skype heb ik veel mensen begeleid die even niet wisten hoe ze verder moesten. Ik luister, stel vragen en laat mensen tot inzichten komen. Ik zorg ervoor dat ze positief door kunnen, met meer rust in hun hoofd. Het is belangrijk dat ze de tijd nemen voor zichzelf en dat ze bij tegenslagen steviger in hun schoenen staan. En ja, daar zitten ook ondernemers bij die een flinke dreun hebben gekregen.”

Berlinda trof een groot aantal mensen dat erg somber was. “Het is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke situatie en of je qua werk in een branche zit waarin je door kan of juist niet. Veel mensen zijn in de tijd dat ze thuiszaten veel meer geconfronteerd met zichzelf dan anders. De afleiding van kantoor, sport of een terrasje pakken waren er niet. Mensen kunnen heel creatief zijn, maar dan moet je wel de energie hebben en het vertrouwen in jezelf. In alle gevallen zijn rust en positiviteit enorm belangrijk.”

Inmiddels ontvangt Berlinda weer mensen in haar praktijk, op anderhalve meter afstand. De agenda stroomt flink vol. “Ik ga ervan uit dat ze hun handen wassen en na ieder bezoek ontsmet ik deurklinken en stoelen.” Vincent Kok van Kokkiebikes kneep ‘m de eerste week wel even toen er maatregelen werden aangekondigd. “Het was een rare week en ik vond het beangstigend. Van de gewone drukte gingen we naar nauwelijks nog klanten die naar de winkel kwamen. We hadden zeker nog voor een maand werk, maar ik had geen idee hoe we daarna verder moesten.”

De angst voor de toekomst was echter al snel verdwenen. Na die eerste onzekere week volgden weken van enorme drukte. “Het was niet te geloven. Mensen die niet naar de sportschool konden, naar de tennisbaan of het voetbalveld, gingen wandelen, hardlopen, skeeleren en vooral fietsen. Mensen hebben echt de fiets ontdekt.”

‘Het leek hier wel de route du soleil met rijen mensen buiten die om een fiets kwamen’
“Racefietsen en mountainbikes tot een aanschafbedrag van twaalfhonderd euro werden booming”, gaat Vincent verder. “En ook de e-bikes kwamen meer en meer in zwang. Als dit zo doorgaat draaien wij, in ons zeventienjarige bestaan, het beste jaar ooit.” In de winkel mogen momenteel maximaal acht klanten tegelijk zijn, op anderhalve meter afstand. “De rest wacht geduldig buiten. En wat denk je, afgelopen vrijdag leek het wel alsof het hier de route du soleil betrof. Er stond buiten een enorm lange rij.”

De grootste uitdaging ligt ‘m nu in het tijdig kunnen leveren van al die fietsen. “Mijn accountant riep altijd dat ik een te grote voorraad had, maar daar zijn we nu enorm blij mee. Sommige merken hebben niets meer te leveren en vooral fietsen met onderdelen afkomstig uit China en Taiwan zijn momenteel niet meer te krijgen. Gelukkig hebben wij onze eigen fiets, de Kokkie bike, die we in België laten maken.”

Kokkiebikes is dagelijks van zeven uur ’s morgens tot en met zeven uur ’s avonds geopend en op vrijdag tot en met negen uur. “Er loopt hier dagelijks in de werkplaats en in de winkel wel tien tot twaalf man rond. Er wordt gewerkt in teams. We weten natuurlijk niet wat de toekomst brengt, maar ik zie grote kansen. Vooral de schoolgaande jeugd zal minder gebruik gaan maken van het openbaar vervoer als er, zoals nu al in Italië gebeurt, subsidie komt voor de elektrische fiets. En wat te denken van leasefietsen voor bedrijven! Premier Rutte wil iedereen die niet meer dan vijftien kilometer naar z’n werk hoeft te reizen al op de fiets hebben. Laten bedrijven investeren in een fietspark in plaats van een wagenpark. Dat scheelt parkeerplekken, dure brandstof en je werknemers raken een stuk fitter. Dat is echt win-win. Wij gaan binnenkort bedrijven in de regio benaderen om zoiets op te gaan zetten.”

‘Mensen zijn nu echt aan vakantie toe, vooral in eigen land’
Dick en Yvonne Timmerman van De Oeverhorst verhuren twee luxe wellness-suites aan de Vecht met uitzicht op het natuurgebied boven de stuw Oudleusen. Kort na de opening moesten recreatie- en welnessvoorzieningen tot nader order op slot. Inmiddels zijn ze weer open. Dick en Yvonne menen er relatief weinig last van gehad te hebben. “De bekendheid moest nog ontstaan. Inmiddels ligt dat anders”, weet Dick. “Al voor de versoepeling van de coronamaatregelen kwamen de eerste boekingen binnen en inmiddels is er veel belangstelling. Een groot voordeel van deze weidse omgeving is dat je, ook op onze minicamping, uitstekend anderhalve meter afstand tot elkaar kunt bewaren. En mensen zijn nu echt aan vakantie toe, vooral in eigen land. We zijn er klaar voor om hen hartelijk te ontvangen.”

Over vakantie in eigen land kan Bertjan Hoeve van Hoevemotoren in Nieuwleusen meepraten. “Ik heb nog niet gemerkt dat mijn omzet lager is dan bijvoorbeeld vorig jaar. Het loopt hier goed door. Mensen kopen ook motoren omdat ze juist geen vakantie in het buitenland boeken.” Zijn publiek kiest ervoor om op de motor er opuit te gaan. “Ik ben zes jaar geleden voor mezelf begonnen en hoop natuurlijk dat het goed blijft gaan. Ik ben wel bang dat het virus in de winter terugkeert, maar er is veel gelegen aan de eigen verantwoordelijkheid van de mensen. Als je een zwakke gezondheid hebt, moet je afstand houden en niet naar openbare gelegenheden gaan. Tot nu toe beslist de overheid nog over allerlei maatregelen, maar dat moeten we uiteindelijk zelf gaan doen.”

In zijn zaak, waar hijzelf en twee monteurs dagelijks aan het werk zijn, worden mensen erop geattendeerd voldoende afstand te houden. “Van tape op de vloer plakken is het nog niet gekomen, maar er staan hier geen drommen mensen. Als mensen echt moeten wachten, waarschuw ik ze even en vaak gaan ze dan buiten wachten.”

‘Ik heb vooral een oudere doelgroep en kreeg nauwelijks klanten in de winkel’
Van een heel andere orde zijn de problemen waar Helga Schuurman van de gelijknamige winkel in schoenen & podologie in Nieuwleusen mee te maken heeft. “Wij bieden gepaste schoenen voor mensen met moeilijke voeten en dat zijn met name oudere mensen of bijvoorbeeld mensen met suikerziekte en allerhande andere lichamelijke klachten. Juist die mensen komen nu niet of nauwelijks buiten en dus ook niet naar een winkel.” Het gevolg is dat de omzet vanaf maart daalde met zestig tot tachtig procent.

“Het frustrerende is”, zo meent Helga, “dat mensen mij steeds zeggen ‘de winkel was toch gewoon open’. Er kwam echter zelden een klant. We kunnen nu nog maar net het hoofd boven water houden, maar deze situatie moet niet te lang duren. De overheidssteun is voor ons bedrijf een wassen neus. Met die inkomensondersteuning redden we het als familiebedrijf niet. Leveranciers geven enig uitstel als het om betalingen gaat, maar betalen moeten we toch. Ik ben blij als ik in het weekend vrij heb om mijn gedachten even op iets anders te kunnen richten. Als je hier veel over nadenkt, raak je depressief.” Om niet te veel in somberte te vervallen, kijkt ze slechts één keer in de week naar de omzet.

“We zetten onze schouders eronder. Gelukkig komen er mondjesmaat weer meer ouderen de winkel binnen nu de maatregelen versoepeld zijn. Het blijft echter een feit dat vooral de ouderen getroffen zijn en dat is onze grootste doelgroep. Soms nemen hun kinderen schoenen mee naar het verzorgingstehuis, zetten deze om het hoekje van de deur en zijn weer weg. Dan moeten de mensen er zelf raad mee weten. Dat blijft heel lastig. Als oudere mensen nu bij ons in de winkel komen zorg ik ervoor dat ze hun handen ontsmetten, ik houd anderhalve meter afstand en als dat niet lukt draag ik een mondkapje. Bij het passen zet ik een scherm tussen ons beiden. Zo kunnen mensen ook mijn gezicht nog zien, want veel ouderen zijn slechthorend en verstaan je vooral door ook naar de bewegingen van je mond en je mimiek te kijken.” Inmiddels zijn de eerste winterpantoffels alweer binnen. “Nu de ouderen nog. Het is echt mijn grootste dilemma: hoe krijg ik de oudere klant weer de winkel binnen? Want als het zo doorgaat weet ik het niet. We bestaan al 44 jaar, maar een crisis als deze hebben we nog nooit meegemaakt.”

‘Er is goodwill gekweekt bij vaste en nieuwe klanten’
Bleef de winkel van Helga Schuurman open, hotel-restaurant Wildthout was lange tijd dicht. In die periode heeft het personeel de tuin onderhanden genomen en veel muren zijn van een nieuwe verflaag voorzien. Eigenaar Niek van Duuren: “Ik heb ze gevraagd of ze drie dagen in de week vervangend werk wilden doen. Iedereen ging aan de slag, zelfs de parttimers. Het positieve van deze gang van zaken is dat er een geweldige teamgeest is ontstaan. Iedereen heeft zijn schouders eronder gezet, ook door op een gegeven moment maaltijden te gaan bezorgen.” Met dat laatste is veel goodwill gekweekt bij zowel vaste als nieuwe klanten.

“Het geluk is dat we een enorme buitenruimte hebben waardoor we net zoveel gasten op ons terras kunnen ontvangen als anders. Ze zitten alleen verder bij elkaar vandaan. Dat neemt niet weg dat ik me elke dag zorgen maak. Je doet wat je kunt doen, maar we hebben het niet in de hand. Maak je als ondernemer zelf een fout, dan probeer je dat zo goed en zo kwaad als het gaat op te lossen. In dit geval sta je met lege handen en moet je maar afwachten.”

Volgens Niek van Duuren is dat voor veel ondernemers niet vol te houden. “Als de omzet halveert en je personeelskosten gewoon doorgaan, dan wordt het zorgelijk. Hoe langer dit gaat duren, hoe moeilijker het wordt. Je kunt natuurlijk niet jaren voor niks aan het werk blijven.” Bij Wildthout hopen ze op een mooie zomer met een groot en vol terras. “Mensen moeten weer lekker veel uit eten gaan. Het liefst ook op doordeweekse dagen. En volgend jaar vieren we gewoon ons zesjarig verjaardagsfeestje. We blijven optimistisch.”

‘Je hebt jezelf ermee als je negatief blijft’
Die mening is ook Marian Hemmers toegedaan. “Je hebt jezelf ermee als je negatief gaat doen. Dit treft alle ondernemers en niemand kan er direct iets aan veranderen.”

Ze maakt duidelijk dat ze in de zeven weken dat ze thuis was de tijd voor en met haar gezin heeft gekoesterd. “Ik ben erachter gekomen dat je het toch in de eerste plaats thuis goed moet hebben. Je hoeft echt niet altijd op pad of op bijvoorbeeld op vakantie. Als je het thuis naar je zin hebt, brengt dat rust. Ik heb in de afgelopen periode ook mooie gesprekken gevoerd met familieleden, die ik anders niet eens gesproken zou hebben. Er was tijd. Veel tijd. Maar als ondernemer ben ik echter weer blij dat ik aan de slag kan. Dat is toch waar ik me het beste bij voel. ” Niek van Duuren: “Ik heb al snel de knop omgezet. In het begin was er het gevoel: ‘ik sta erbij en kijk ernaar’ en ik voelde me lamgeslagen en machteloos. Nu kijk ik weer vooruit en we doen wat we kunnen met een heel mooi team. Kwestie van schouders eronder en doorgaan.”

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door:
Hotel-restaurant Wildthout
Hammerweg 40, Ommen
Tel. 0529 – 451 592
www.hotelwildthout.nl

Look Hair Kapsalon
Dorpsstraat 7, Lemelerveld
Tel. 0572 – 372 323
www.look-hair.nl

Berlinda Reurink
Tel. 06 – 5311 3924
www.berlindareurink.nl

Kokkiebikes
Kerkstraat 31, Lemelerveld
Tel. 0572 – 373 773
www.kokkiebikes.nl

De Oeverhorst
Kemminckhorstweg 2, A, Dalfsen
Tel. 06 – 1190 2171
www.deoeverhorst.nl

Hoeve Motoren
Burgemeester Backxlaan 39A, Nieuwleusen
Tel. 06 – 2260 1182
www.hoevemotoren.nl

Helga Schuurman Schoenen
Burgemeester Backxlaan 37B, Nieuwleusen
Tel. 0529 – 481 429
www.helgaschuurmanschoenen.nl