Koops Bedden ligt goed in de markt. Wat is het geheim van dit succesvolle familiebedrijf dat al 180 jaar lang onder de A28 bij Wezep aan de weg timmert? Ente Bosma sr. (57) en jr. (37) nemen ons mee in hun slaapkamersucces- verhaal.
“Het begint met een goede visie”, begint Ente Bosma sr. “Het bijzondere is dat de familie Koops destijds al visionair was. De oprichter en zijn zoons zagen al snel dat ze zich konden onderscheiden met specialisatie, kwaliteit en service.” In de jaren ’80 heeft de familie Bosma het bedrijf, al sinds de jaren ‘60 de eerste slaapkamerspeciaalzaak, overgenomen. Het bedrijf profiteerde van de behoefte aan meer luxe, maar bleef vooroplopen in de kennis, ontwikkeling en aanbod van complete slaapkamerinrichtingen.
‘De klant is een pro-sument geworden; hij kan zelf z’n eigen bed samenstellen’
Eigen labels ontwikkelen
“Belangrijk bij ons is onafhankelijkheid”, vertelt senior, wiens vader ook nog regelmatig meedraait. “We verkopen geen merken, maar beleving en slaapcomfort. Zo hebben we ook ons eigen label ontwikkeld, de Royal Dreams, van Nederlands fabricaat en verwijzend naar de in 2016 verkregen titel Hofleverancier. We weten dus precies waar, hoe en of het verantwoord geproduceerd is.” Hoewel volledig zelfstandig is Koops Bedden al wel vijftig jaar lid – en medeoprichter – van de Slaapvoorlichters, een samenwerkingsverband van zeventien onafhankelijke beddenspeciaalzaken. “Het is niet alleen een kennisorganisatie, ook hebben we met elkaar het label Sleep & Dream ontwikkeld, een ecologisch opgezette beddenserie. Momenteel zijn we bezig met een nieuw model boxspring dat dunner is, maar wel dezelfde hoge kwaliteit heeft.
”Maatwerk, service en communicatie
Een bed is overigens slechts een middel, is de moraal van Koops Bedden. “Het doel is slaapcomfort en een goede nachtrust”, beschrijft Bosma jr. “Maar liefst een op de vijf Nederlanders heeft slaapproblemen, soms door stress, of door een bed dat niet goed past. Wij stellen daarom dat we voor de klant een matras helemaal op maat maken. Dit doen we door middel van een intakegesprek om daarna samen met de klant op zoek te gaan naar de juiste materiaalsoorten, hardheid en ondergrond. Dat zijn bedden in het midden- en bovensegment, omdat ze comfortabel, kwalitatief goed en duurzaam zijn. Onze service sluit daar op aan; we bezorgen, monteren en voeren af, maar kunnen matrassen ook keren en omruilen. We staan in dienst van de klant; die staat op nummer 1.” Maar liefst 70% van de klanten vindt Koops Bedden via mond tot mondreclame. Daarnaast presenteert het bedrijf zich onder meer via internet- en dagbladadvertenties, folders, Facebook en sponsoring van de golfclubs in Hattem en Zwolle.
De klant als pro-sument
Een webshop is geen optie. “Zowel een bed, als matras moet je voelen”, vindt Bosma jr. “En dat geldt ook voor onze 1.200 dekbedovertrekken en hoeslakens op voorraad in onze showroom met 70 bedopstellingen. De klant wil kunnen kiezen en wij bieden die keuze, met altijd genoeg dessins op voorraad, om de klant snel te kunnen helpen. De klant is een pro-sument geworden; hij kan zelf z’n eigen bed samenstellen. Het komt voor dat we een bed samenstellen met materialen van vijf verschillende leveranciers. Zo’n persoonlijke oplossing vraagt wel om deskundig advies, en dat bieden wij.” ‘Wij’ zijn de dertien medewerkers van Koops Bedden. Allemaal mensen die opgeleid zijn in de ‘slaapvisie’ van het bedrijf. “Onze eerste verkoper kwam jaren geleden binnen als stagiair”, vertelt Bosma jr. “Als je bij ons past, dan bieden wij een vast contract en krijg je kansen. Dat past ook bij onze betrokkenheid als familiebedrijf. En het is goed om te investeren in mensen en kennis; je moet voorkomen dat je stil blijft staan.”
Koops Bedden
Rondweg 72, Wezep
Tel. 038 – 376 1212
www.koopsbedden.nl