Buurtbus Vechtdal voorziet al tien jaar in een behoefte

De Buurtbus Vechtdal (officieel buslijn 591) bestaat tien jaar. Op maandag 10 december 2012 ging de bus voor het eerst rijden en sindsdien is de verbinding tussen Dalfsen, Oudleusen en Nieuwleusen een doorslaand succes.

Dat laatste bewijzen de cijfers: al na enkele maanden werd de vijfduizendste passagier vervoerd en binnen zeven jaar werd de mijlpaal van 100.000 passagiers bereikt. “Bij de start gingen we uit van een minimum van 400 passagiers per maand, oftewel 5000 per jaar”, blikt secretaris Wiebe Hindriks terug. “Dat was de richtlijn die de provincie hanteerde voor een rendabele buurtbus. Dan zouden we dus na tien jaar op zo’n 50.000 passagiers moeten zitten. Maar inmiddels is dat ruim het dubbele. Je kunt dus wel zeggen dat de Buurtbus Vechtdal het boven verwachting goed doet.”

Het betekent ook dat de verenigingen voor Plaatselijk Belang van de betrokken dorpskernen de behoefte aan zo’n laagdrempelige verbinding goed hadden ingeschat. Want zij namen destijds het initiatief om de komst van de Buurtbus mogelijk te maken. Om openbaar vervoer tussen de dorpskernen mogelijk te maken, werd op 8 mei 2012 de vereniging ‘Buurtbus Vechtdal’ opgericht, waarvan alle chauffeurs – overigens zonder contributie – lid zijn. Het tienjarig bestaan wordt op 17 december dan ook gevierd met een feest- en dineravond voor alle chauffeurs in de Wiekelaar in Oudleusen.

Voldoende chauffeurs
“Het is nooit een probleem geweest om voldoende vrijwilligers te vinden die de bus willen besturen”, zegt oud-bestuurslid Theo Klarenbeek. “Momenteel hebben we er zo’n veertig, die de lijndienst uitvoeren volgens een vast rooster. Vakanties of verhinderingen worden door overname of ruiling soepel opgelost. Er is tevens een reservelijst waaruit collega’s ingezet kunnen worden wanneer er onverhoopt een chauffeur uitvalt. We hebben ook twee vrouwelijke chauffeurs; daar zijn we erg blij mee.”

De meeste chauffeurs hebben overigens de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Ze ondergaan voor ze aan de slag gaan een medische keuring bij een arts van de ArboUnie. Deze keuring wordt voor dienstdoende chauffeurs periodiek herhaald. Dat is een vereiste van de concessiehouder, de partij die het busvervoer regelt.

De lijndienst – die op het NS-station van Dalfsen aansluit op de trein tussen Zwolle en Emmen – is onderdeel van een groter geheel. “Busvervoersmaatschappij Keolis stelt de bus beschikbaar”, legt bestuurslid Jan Oosterling uit. “Zij bepalen ook de rijtijden en de route. Zo reden we in het verleden door tot Ankum, maar op een gegeven moment is daar de bushalte opgeheven.” Meerdere bussen laten rijden is vooralsnog geen optie. Ook dat bepaalt de concessiehouder.

Acht passagiers
De Buurtbus Vechtdal is een kleine bus, die plaats biedt aan maximaal acht passagiers. Dat aantal zitplaatsen is soms, met name in de spitsuren, niet altijd toereikend. “Als de bus vol zit, kunnen we nieuwe passagiers niet meenemen”, beaamt Oosterling. “Chauffeurs die rijden met een gewoon rijbewijs hebben namelijk niet de bevoegdheid om meer dan 8 personen tegelijk te vervoeren.”

Lijndienst met extra service

De Buurtbus Vechtdal is een lijndienst die een één-uurs dienstregeling onderhoudt tussen het station van Dalfsen en Nieuwleusen-noord. De bus rijdt doordeweeks van 7.00 tot 19.00 uur en zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur (met uitzondering van feestdagen). Er zijn vaste halteplaatsen (te zien op www.buurtbusvechtdal.nl), maar indien mogelijk – afhankelijk van de verkeerssituatie – stopt de bus ook op plaatsen langs de route waar passagiers zonder problemen kunnen uitstappen. Theo Klarenbeek: “Dat is een stukje extra service, zoals onze chauffeurs ook mensen helpen uitstappen die een handicap hebben of slecht ter been zijn. Dat wordt doorgaans erg gewaardeerd. Het geeft onze busdienst een menselijk gezicht.”

De meeste reacties van klanten zijn sowieso positief. Mensen zijn dankbaar dat de lijndienst er is”, zegt Wiebe Hindriks. “Het is voor veel groepen een uitkomst: scholieren, mensen die van en naar hun werk gaan, statushouders die bijvoorbeeld voor een cursus naar de Trefkoele+ willen, senioren en mensen van buiten de regio die vanaf het station naar een van de dorpskernen willen reizen. Een enkele keer komt er een klacht binnen en die proberen we dan naar behoren op te lossen.”

OV-chipkaart
Op de buurtbus kunnen mensen met hun OV-chipkaart terecht, maar ook losse ritkaarten kunnen met pinbetalingen worden betaald. Contant afrekenen kan echter om veiligheidsredenen niet meer. Het vaste opstaptarief voor een kaartje van het station naar Nieuwleusen-noord bedraagt momenteel 2,40 euro. Met de OV-chipkaart betaalt men eenmalig een opstaptarief voor bus en/of trein en daarna het reguliere OV-tarief voor de gereisde afstand.

Behalve op de trein tussen Zwolle en Emmen sluit de dienstregeling ook goed aan op de bussen uit Lemelerveld. In Nieuwleusen is bij meerdere haltes een overstap mogelijk op buslijn C1 naar Zwolle of Dedemsvaart.

nieuwe bus

in aantocht
In de loop der jaren deden meerdere bussen dienst. Begonnen werd met een Renault-bus. De huidige Mercedes-bus heeft er inmiddels bijna 500.000 kilometer op zitten. Omdat de concessie voor het busvervoer in de regio onlangs is overgenomen door EBS, komt er in december een nieuwe buurtbus: een Volkswagen diesel met dubbele deur, die de toegang vergemakkelijkt.

Alle informatie van de Buurtbusvereniging Vechtdal, inclusief de dienstregeling en
de route, is te vinden op
www.buurtbusvechtdal.nl.