Buurtbemiddeling brengt rust en begrip terug in de buurt
Sinds 2021 biedt Saam Welzijn Buurtbemiddeling aan inwoners van de gemeenten Dalfsen en Staphorst. Buurtbemiddeling wordt al meer dan 25 jaar en in 90% van de Nederlandse gemeenten ingezet en is bewezen effectief bij het oplossen van conflicten. Na een stroeve start tijdens de coronatijd is ook de Buurtbemiddeling van Saam Welzijn goed op stoom. ‘Vorig jaar werd 65% van de bemiddelingen succesvol afgesloten,’ vertelt Ivonne Saueressig, coördinator Buurtbemiddeling bij Saam Welzijn.
Saam Welzijn is een brede welzijnsorganisatie die zich richt op het bevorderen van het welzijn van mensen van 0 tot 100 jaar in de gemeente Dalfsen. ‘De missie van Buurtbemiddeling is om bij te dragen aan een prettige leefomgeving waarin iedereen zich gehoord en ondersteund voelt,’ aldus Ivonne.
‘Partijen moeten zelf met een oplossing komen’
Als coördinator Buurtbemiddeling zorgt Ivonne ervoor dat aanmeldingen van zowel inwoners als verwijzers zoals de gemeente, politie of woningstichting goed worden opgepakt. ‘Ik inventariseer of een casus geschikt is voor bemiddeling en zoek er vervolgens bemiddelaars bij die de gesprekken aangaan,’ legt Ivonne uit. De bemiddelaars zijn opgeleide vrijwilligers die onpartijdig zijn en uitsluitend voor de inwoners werken.
Edith du Bois, bemiddelaar van het eerste uur, vertelt over haar rol: ‘Als bemiddelaar heb je een hele neutrale functie; je hoort aan wat er gezegd wordt en geeft geen tips of sturing richting een oplossing. Degene die bemiddeld willen worden moeten zelf met een oplossing komen, want als je het oplegt, werkt het niet.’ Een van de grootste misvattingen over Buurtbemiddeling is dat de bemiddelaars het probleem voor de betrokkenen oplossen. ‘We zijn geen rijdende rechter,’ benadrukt Edith. ‘Bemiddelaars begeleiden het gesprek, maar ze lossen het probleem niet voor de mensen op. Dat moeten ze echt zelf doen.’
‘De bemiddelaars zijn een buffer en tegelijkertijd een doorgeefluikje’
De bemiddelaars, die altijd in een duo werken, gaan naar beide partijen toe, luisteren naar hun afzonderlijke verhaal en proberen hen vervolgens samen aan tafel te krijgen voor een gesprek op een neutrale plek. Klachten worden genoteerd op een whiteboard en besproken, waarna de partijen samen kijken hoe ze de situatie kunnen oplossen.
‘Vaak komt er tijdens zo’n gesprek veel meer naar boven dan die ene klacht waarmee mensen bij Buurtbemiddeling binnen kwamen. Er zit bijna altijd een heel verhaal aan vast. Heel vaak willen buren niet eens tegen elkaar praten. De bemiddelaar is dan een buffer waartegen ze hun verhaal kwijt kunnen, zo werken wij als doorgeefluik en is er toch indirect een gesprek mogelijk.’
‘Soms komt het meteen tot een oplossing, soms niet,’ vervolgt Edith. ‘Maar het belangrijkste is dat de betrokkenen zelf verantwoordelijkheid nemen voor de oplossing. Wij proberen op zoveel mogelijk manieren een ingang te zoeken tot een gesprek, en soms moet dat gesprek drie keer gevoerd worden voor er een oplossing is. Dan zetten wij ons daar graag voor in.’
‘Sleutelpersonen kunnen wederzijds begrip kweken’
In Dalfsen komen conflicten vaak voort uit geluidsoverlast. Ook kan de communicatie tussen buren bemoeilijkt worden door taal- of cultuurverschillen, ‘Vooral als er een taalbarrière is, kunnen irritaties snel escaleren,’ legt Ivonne uit. In zulke gevallen kan Saam Welzijn Sleutelpersonen inzetten: mensen met een migratieachtergrond die als bruggenbouwer fungeren.
‘Deze Sleutelpersonen helpen de betrokken partijen door de culturele achtergrond van een conflict uit te leggen en begrip te kweken,’ zegt Mariska Hijlkema van Saam Welzijn die sinds kort coördinator van de Sleutelpersonen is. ‘Dit kan al veel irritaties wegnemen en een basis voor wederzijds begrip creëren.’ Mariska ziet voor deze bruggenbouwers een belangrijke rol bij complexe casussen. ‘We hebben twaalf Sleutelpersonen die verschillende talen spreken, zoals Arabisch, Armeens, Frans, Koerdisch, Tigrinya en Turks. Zij kunnen ondersteunen bij gesprekken en fungeren als cultuurduider. Als er bijvoorbeeld een conflict is tussen Arabische en Nederlandse buren waarbij culturele misverstanden of een taalbarrière een rol speelt, dan kan de Sleutelpersoon de achtergrond en gewoontes uitleggen, waardoor er meer begrip ontstaat voor elkaars leefwereld.
‘Wacht niet tot een conflict volledig uit de hand loopt’
Buurtbemiddeling werkt het beste in een vroeg stadium, want zodra irritaties erger worden en de emoties hoog oplopen lukt het vaak niet goed meer om met elkaar in verbinding te blijven. ‘Zodra gesprekken met de buren niets opleveren en de situatie dreigt te escaleren, is het verstandig om Buurtbemiddeling in te schakelen,’ adviseert Edith. ‘Wachten tot de irritaties volledig uit de hand lopen, maakt de situatie vaak alleen maar moeilijker op te lossen.’
Het werk van Buurtbemiddeling is volgens Ivonne van groot maatschappelijk belang. ‘We helpen om erger te voorkomen en rust terug te brengen in de buurt,’ zegt ze. ‘Zo dragen we bij aan een veilige en prettige leefomgeving.’ Edith benadrukt dat bij Buurtbemiddeling een respectvolle en veilige communicatie voorop staat. ‘Als er agressie is of grove taal gebruikt wordt, geven wij direct grenzen aan,’ stelt Edith. ‘Het moet altijd veilig zijn voor zowel de bemiddelaars als de betrokkenen. Alleen dan kunnen we echt helpen.’
Buurtbemiddeling is gratis voor alle inwoners van de gemeente Dalfsen en is voor iedereen, of je nu huurt of een koopwoning hebt. Aanmelden kan telefonisch of per e-mail. Er wordt bemiddeld bij burenruzies, geluidsoverlast en vergelijkbare conflicten. Familieconflicten of juridische geschillen vallen buiten het werkgebied van Buurtbemiddeling; deze casussen worden doorverwezen naar andere instanties. Twijfel je of je gebruik kunt maken van Buurtbemiddeling? Neem dan gerust contact op.
Buurtbemiddeling Dalfsen
Mob. 06 39345740
i.saueressig@saamwelzijn.nl
www.saamwelzijn.nl