Haarmode Petra | Anno 1990. De huidige bedrijfsnaam van de fraaie, ruim opgezette kapperszaak in het winkelgebied van Nieuwleusen-zuid benadrukt het startjaar. Vanaf 1990 hebben de initiatiefnemers, Petra en haar man Arold Massier, hun onderneming uitgebouwd tot een begrip in de wijde omgeving. Samen met hun zoon Lennard (de huidige eigenaar), de medewerksters en hun klantenkring vieren ze dit jaar een feestje vanwege het 35-jarig bestaan.
Het is geen echt kroonjaar, erkent Lennard. “Normaal gesproken pak je bij 25, 30 of 40 jaar groots uit”, zegt hij daarover. “Maar juist dít jubileumjaar is voor ons erg belangrijk. We hebben ons dertigjarig bestaan niet gevierd, omdat we vijf jaar geleden andere prioriteiten hadden.” Lennard doelt daarmee op de coronaperiode, die vooral voor kapperszaken een beproeving waren. “Terugkijkend zijn we blij dat we die tijd ondanks alles goed zijn doorgekomen, maar veel reden voor een feestje was er toen niet. Daarom geven we nu extra glans aan het 35-jarig bestaan.”
Warme uitstraling
Wat altijd bleef is de warme uitstraling, zowel naar klanten als naar de medewerkers. “We zijn vóór alles altijd een familiebedrijf gebleven en dat intieme karakter willen we blijven uitstralen bij alles wat we doen. Naar de kapper gaan is bij ons een beleving geworden, met de klanten in de hoofdrol. We ontvangen hen hartelijk aan de gezellige stamtafel, met een heerlijk kopje koffie met een likeurtje in huiselijke sfeer.” Haarmode Petra combineert dit met topkwaliteit, service, goed geschoolde medewerksters en eersteklas verzorgende styling en finishproducten.
Ook de medewerkers – inmiddels 16 vrouwelijke medewerkers (en Brian die verantwoordelijk is voor de webshops in haarproducten) – worden in de watten gelegd. En met reden, vindt Lennard. “Zij zijn het allerbelangrijkste voor ons. We hebben veel aan hen te danken. Zonder goede medewerksters kun je geen kwaliteit leveren. We zien hen dan ook niet als werknemers, maar als collega’s. We gaan familiair met elkaar om. Iedereen heeft plezier in het werk en komt altijd met een ‘big smile’ hierheen. Niet om vijf voor negen, maar ruim een half uur voordat we open gaan. Dan hebben we even een gezellig onderonsje met een bakje koffie, waarna iedereen goed gemotiveerd aan de slag gaat.” Mede daarom zijn de meeste medewerksters al vele jaren aan Haarmode Petra verbonden. “Vaak meer dan tien of zelfs dertig jaar. Ook onze meest recente aanwinsten werken hier al vijf à zes jaar. Er is een groot tekort aan vakkrachten in de kappersbranche, maar met zulke trouwe collega’s hebben wij daar geen last van.”
Vertrouwde gezichten
Ook Lennard zelf behoort tot de vertrouwde gezichten bij Haarmode Petra. Hij stroomde ruim tien jaar geleden in bij het bedrijf van zijn ouders en zette Haarwereld op, de online winkel in kappersbenodigdheden. Dit zijn inmiddels twee afzonderlijke ondernemingen, al is het magazijn wel ondergebracht in het ruim 325 vierkante meter grote pand van Haarmode Petra.
Vanaf zijn entree, ruim tien jaar geleden, nam Lennard de algehele leiding van de onderneming op zich, inclusief de beauty-afdeling. Sinds 2021 heeft hij het bedrijf volledig overgenomen van zijn ouders. De make-up- en beautybehandelingen, die hun collega Hillechien uitvoert, zoals browmapping en lashlifting, hebben sinds de laatste verbouwing in april vorig jaar een ruime eigen plek gekregen. “We leggen nu de focus op waar we echt goed in zijn”, zegt Lennard. “Dat is overzichtelijker en geeft veel meer rust.”
Petra Academy
Haarmode Petra heeft haar kwaliteiten op de kernactiviteiten knippen en kleuren steeds verder uitgebouwd. Door interne en externe trainingen, cursussen en workshops, maar sinds dit jaar ook intern via de eigen Petra Academy. Lennard: “Twee educators zorgen ervoor dat onze nieuwe aanwas collega’s het vak in de vingers krijgen. Dat bevordert ook weer de teamspirit. Daarnaast hebben we enkele leerlingen die momenteel via een BBL-opleiding een driejarig traject volgen: één dag in de week studie en vier dagen praktijk. Over drie jaar hebben we daardoor enkele fantastische nieuwe kapsters. Zo brengen we onze vakkennis op een steeds hoger niveau.”
Daarnaast krijgen de kapsters jaarlijks de internationale trends mee uit kappershoofdsteden als Amsterdam, Londen, Barcelona en Wenen. Hierdoor krijgt Haarmode Petra ook steeds meer een eigen karakter. “We zorgen voor een toegevoegde waarde”, aldus Lennard. “We geven de klant niet zonder meer wat hij of zij vraagt, maar kijken naar wat de klant nodig heeft. Dus: welk kapsel past bij de vorm van het hoofd, welke kleuren bij iemands algehele uitstraling. Daar letten we op. In overleg komen we dan tot een advies waar de klant echt mee geholpen is. Het maakt dit werk ook voor onze eigen kapsters erg leuk. Zij kunnen hun expertise overbrengen. Voorbeelden daarvan laten we ook zien op onze Instagram-pagina.”
Gezond bedrijf
Het jubileum is onlangs met de medewerkers gevierd met een lang weekend in de Oostenrijkse sneeuw. “Maar het bereiken van deze mijlpaal is in de eerste plaats te danken aan de trouwe klanten. Daar zitten zelfs klanten van het eerste uur bij. En ze komen inmiddels uit heel Nederland”, weet Lennard. “Daardoor hebben we een hoge bezettingsgraad. Het is vooral het resultaat van de inzet van mijn moeder en het grote aantal medewerksters dat al heel lang aan onze salon verbonden is. Het 35-jarig bestaan is daarom hét moment om stil te staan bij wat we bereikt hebben: een gezond bedrijf waar we trots op zijn.”
Haarmode Petra | Anno 1990
Grote Markt 46, Nieuwleusen
Tel. 0529 482 795
info@haarmodepetra.nl
www.haarmodepetra.nl
@haarmode_petra