HoorCentrum Dalfsen levert unieke hoorzorg, overal en altijd

De coronacrisis heeft de digitalisering een enorme boost gegeven. Online boodschappen doen, social media, beeldbellen; ook ouderen draaien hun hand er inmiddels niet meer voor om. De introductie afgelopen mei van de Assist Live functie voor ReSound hoortoestellen kwam dan ook op een perfect moment. Via een app en een FaceTime-gesprek met de gebruiker kan een audicien hoortoestellen op afstand bijstellen. Zo kan de hoorzorg voor iedereen die in deze tijd liever de deur niet uitgaat, toch gewoon doorgaan.

De koppeling van een hoortoestel met een smartphone is niet nieuw. Veel aanbieders maken daar al langer gebruik van. Het merk ReSound is op dit moment echter de enige die live assistentie op afstand mogelijk maakt. Audicien Frank van de Belt van HoorCentrum Dalfsen legt graag uit hoe het allemaal werkt.

“ReSound had al een app waarbij de audicien instellingen voor een hoortoestel via de cloud kon versturen”, vertelt Frank. “Maar met de nieuwe Assist Live functie is veel meer mogelijk. Via een FaceTime-gesprek en de verbinding die ik via de app met de hoortoestellen van de klant maak, kan ik ter plekke aanpassingen doen. De klant merkt meteen het effect van die aanpassing en geeft feedback. Zo kan ik iemand in korte tijd en op ieder gewenst tijdstip op afstand helpen”. Deze moderne techniek blijkt in de meeste gevallen geen drempel te zijn. “De communicatie met klanten vond de afgelopen periode al regelmatig plaats via Whatsapp, mail en videobellen. Ze zijn er inmiddels aardig aan gewend.”

ReSound Assist Live heeft meerdere voordelen. “Ten eerste kunnen mensen geholpen worden zonder dat ze daarvoor de deur uit hoeven. Dat is met het oog op het coronavirus natuurlijk heel mooi. Ook voor mensen die minder mobiel zijn of een drukke agenda hebben, is het ideaal. Maar we hebben ontdekt dat er nog meer winst in zit. Doordat ik contact maak met de gebruiker in zijn of haar eigen omgeving, kan ik een probleem makkelijker verhelpen. De akoestiek in mijn aanpaskamer is altijd anders dan bij iemand thuis of bijvoorbeeld op het werk. Het traject om een hoortoestel goed af te stellen duurt op deze manier veel korter. Een paar jaar geleden had ik een klant die een storend kraakje hoorde als hij in de auto zat. Het heeft destijds de nodige moeite gekost om dat goed te krijgen. Met de mogelijkheden van nu had ik het veel sneller op kunnen lossen”.

Ook een hoortest kan op afstand plaatsvinden. Frank ziet echter liever dat iemand met gehoorproblemen voor de eerste afspraak bij het HoorCentrum langskomt voor uitgebreid onderzoek en advies. “Die intake doe ik het liefst face to face, omdat ik het opbouwen van een vertrouwensband met een klant enorm belangrijk vind. In een tweede afspraak kan de gekozen gehooroplossing afgesteld worden en leg ik de ReSound app uit. Vervolgens kunnen alle verdere contacten via FaceTime verlopen. Dat scheelt een paar keer per jaar een bezoekje aan het HoorCentrum. Natuurlijk kunnen mensen ook nog langskomen, we zijn gewoon open. Het is maar net wat ze prettig vinden”.

Frank is duidelijk enthousiast over de mogelijkheden en de flexibiliteit die ReSound Assist Live biedt. “Dat klopt. Maar ík kan wel zeggen dat het een prachtig systeem is, uiteindelijk is het de klant die daar het beste over kan oordelen”. We vroegen daarom Bert van Bruchem (55) naar zijn ervaringen. Bert maakt gebruik van ReSound hoortoestellen. Hij vertelt hoe hij bij Frank terecht kwam voor een gehoortest, nadat zijn gehoor steeds meer verslechterde. “Eigenlijk heb ik altijd gehoorproblemen gehad. Maar toen anderen in mijn beleving steeds zachter gingen praten en het geluid van de tv thuis op 35 moest om het nog een beetje te kunnen horen, moest ik er iets mee. Frank gaf uitgebreid advies. Hij is een dienstverlener pur sang en gaat voor een optimaal resultaat voor jou als klant. Met veel geduld en zonder te pushen heeft hij alle opties met me besproken. Hij zei: Je kunt ervoor kiezen om beter te horen, maar je kunt ook het maximale uit je hoortoestellen halen. Ga het maar gewoon uitproberen. Als het niet bevalt kies je voor iets anders. Frank heeft veel vakkennis en kan zich enorm goed verplaatsen in zijn klanten. Dat vind ik knap, want hij draagt zelf natuurlijk geen hoortoestellen. Maar zijn verhaal klopt altijd”.

Bert vindt het ongelooflijk hoeveel techniek er in zo’n klein apparaat zit. “Alle geluid van mijn telefoon wordt gestreamd via mijn ReSound hoortoestellen. Ik kan ermee bellen en muziek luisteren en met de bijbehorende app kan ik zelf de instellingen aanpassen. Als ik ga fietsen, zet ik de windreductie aan. In een restaurant kan ik het lawaai uit de omgeving wegfilteren. Het is echt ideaal.

Sinds kort maken we gebruik van de Assist Live functie. We hebben contact via FaceTime en hij maakt verbinding met mijn hoortoestellen via de app op mijn telefoon. Laatst had ik een beetje ruzie met de lawaaireductie; die stond soms aan en dan ineens weer uit. Frank keek even mee en het bleek dat die functie op automatisch stond. Tja, dan is het in een paar minuten opgelost. Het is een hele laagdrempelige manier om contact te zoeken met de audicien”.

Hoewel Bert in het begin een drempel over moest om hoortoestellen aan te schaffen, vraagt hij zich achteraf af waar hij zo moeilijk over heeft gedaan. “Dat ik niet wilde dat iemand ze zag, daar moet ik nu een beetje om lachen. Iedereen loopt tegenwoordig met van de tandenborstels in de oren (airpods, red.). Mijn apparaten vallen een stuk minder op. Ik doe ’s ze ochtends in en heb er verder geen omkijken meer naar. Feitelijk heb ik mijn omgeving heel lang belast, terwijl het probleem bij mij lag. Daarnaast heb ik veel gemist in gesprekken met anderen. Dat is zonde en echt onnodig. Ik zou iedereen dan ook willen aanraden om bij gehoorproblemen meteen naar de audicien te gaan. Daar krijg je geen spijt van”.

Een tijd geleden moest Bert even bij het HoorCentrum langs en een vriend van hem was daar toevallig bij. Die zei na afloop dat hij het bijna jammer vond dat hij nog geen hoortoestel nodig heeft. “Dat was toch wel grappig. De begeleiding van Frank is ook top. Ik hoef eigenlijk niet meer naar hem toe nu we alles op afstand kunnen regelen. Maar ik denk dat ik af en toe toch nog even voor een bakje koffie bij hem langs ga”.

ReSound Assist Live is beschikbaar voor iPhone en sommige nieuwe Android toestellen. Vraag vrijblijvend naar de mogelijkheden!

HoorCentrum Dalfsen
Bloemendalstraat 18a, Dalfsen
Tel: 0529 – 431 313 (ook via Whatsapp)
info@hoorcentrum.net
www.hoorcentrum.net