Team van Salon Images up to date dankzij extra scholing

Sabine Versteeg van Salon Images is niet iemand die bij de pakken neer heeft gezeten in de periode dat haar kapperszaak dicht moest. Ze hield contact met klanten en alle medewerkers ondergingen online scholing. Op de hoogte van de nieuwste technieken en trends is het team weer aan de slag. Met een tandje erbij.

We hebben allemaal gemerkt dat tijdens de coronacrisis een aantal weken contactberoepen ‘on hold’ stonden. We moesten zelf zoveel mogelijk onze spieren soepel houden omdat de fysiotherapeuten geen consulten mochten houden en ook onze nagels vroegen de volle aandacht. Er zat niets anders op dan zelf schoonmaken, zelf lakken, en zelf plakken.

Ons haar werd langer en langer
En dan ons haar. De maandelijkse kappersbeurt bleef uit en ging daardoor niet ongemerkt voorbij. Het haar werd langer en langer. Modellen vervaagden en de kleur ook. Gelukkig zaten we allemaal in hetzelfde schuitje en bleven we vooral thuis. Zien en gezien worden, het leek uit een ver verleden.

Zaten klanten met de handen in het haar, de kappers zelf nog veel meer. Geen knipbeurten en niet kleuren, betekent geen inkomsten. Terwijl de kosten doorlopen. Dat gaat je als ondernemer niet in de koude kleren zitten. Toen de kappers halverwege de maand mei hun beroep weer mochten uitoefenen -met inachtneming van de RIVM maatregelen-, sprongen dan ook niet alleen de klanten, maar ook de kappers zelf een gat in de lucht.

‘Het werk voelt weer heerlijk vertrouwd’
Ze waren bij Salon Images goed op dit moment voorbereid en voorzagen geen problemen als het gaat om hygiëne en afstand houden. “We ontsmetten constant alle materialen, er staan schermen tussen

de stoelen en we vragen de klant of die wil dat wij een mondkapje dragen. Als we aan het werk zijn voelt het niet vreemd, eerder weer heerlijk vertrouwd. We konden dan ook niet wachten om weer aan de slag te gaan,” vertelt eigenaresse Sabine Versteeg.

Sinds 18 mei zijn de kapsters van de Salon uit Nieuwleusen in meerdere teams van ’s morgens negen uur tot ’s avonds negen uur aan de werk. Op zaterdag van acht tot vijf uur. Sabine met opgewekte stem: “we mochten zelfs nog iets eerder aan de slag dan ik verwacht had.”

Negen weken lang bleef er contact met de klanten
Negen weken lang was de salon gesloten. Het was een vreemde tijd. De medewerkers van Salon Images hebben echter niet stil gezeten. Zo werden haarkleurpakketten rondgebracht en werd er online advies gegeven. De kapsalon bleef contact met de klanten houden. “Dat vonden we heel belangrijk. We werden als influencers die volgers regelmatig van adviezen voorzien. Dat ging van het zelf kleuren van het haar met een van onze eigen kleurpakketten, tot tips om een coupe met langer wordend haar toch op een goede manier te kunnen stylen. We deelden al onze tips & tricks, en mensen konden stylingproducten op de afgesproken momenten door ons laten bezorgen. Fijn om te kunnen doen, maar het mooiste is natuurlijk gewoon de zaak open hebben waar mensen dagelijks terecht kunnen.”

In diezelfde periode heeft het hele team aan online scholing gedaan. “Je moet in zo’n periode doen wat er mogelijk is en wij bleven op deze manier scherp. We volgden online educatie en verdiepten ons in de nieuwste trends en kniptechnieken.” Sabine heeft in de tussenliggende weken ook de tijd genomen om nieuwe items voor haar salon te bedenken. “Speciaal voor mannen is er nu een menu. Totaalpakketten in verschillende gradaties die zowel knippen, stijlen als producten voor thuis bevatten. Van een basis tot een uitgebreid pakket. Als het aanslaat gaan we dit ook voor de dames introduceren.”
Het team is up to date dankzij educatie tijdens de lockdown
Gaan we deze zomer nog iets nieuws zien op het gebied van kapsels? “Eigenlijk kan alles. Lang, kort, noem maar op. Mogelijk gaan we het zilverblond als kleur minder zien, maar ook dat is heel persoonlijk. Mijn team is in ieder geval helemaal up to date en kent de klassiekers en de laatste trends. Dus alles is bij ons mogelijk.”

Sabine hoopt dit jaar nog een flinke spurt te maken. “Door volle dagen in shifts te werken, verzetten we nu meer werk dan normaal. Negen weken zonder inkomsten is immers niet niks. Gelukkig kregen ook wij steun van de overheid. Het weegt niet op tegen de doorlopende kosten, maar we kunnen nu lekker door.”

Salon Images
Burgemeester Backxlaan 3, Nieuwleusen
Tel. 0529 – 426 615
info@salonimages.nl
www.salonimages.nl