Appeladvocaat: voor een praktische en oplossingsgerichte aanpak
Als je voor Appeladvocaat kiest, kies je voor deskundigheid zonder poespas. Advocaat Martijn Colenbrander is persoonlijk en benaderbaar. Hij draagt zelden een pak en komt bij zijn cliënten thuis of ontvangt hen gewoon aan zijn eigen keukentafel.
Samen zoeken naar een oplossing
Hoewel hij een sportman is die graag
wil winnen, zoekt hij doorgaans naar een constructieve manier om een zaak aan te pakken. “Dat past niet alleen bij mij, maar ik denk ook dat je daarmee het beste resultaat behaalt”, licht hij toe. “Waarom per se de hakken in het zand en het elkaar moeilijk maken? Vaak bereik je meer met een setting waarin je de denkbeeldige arm om elkaars schouder slaat in plaats van lijnrecht tegenover elkaar te gaan staan. Kom je er samen niet uit, ja, dan kun je de juridische strijd altijd alsnog voeren. Dat ga ik zeker niet uit de weg, maar ik zie het als de laatste stap”.
Bepalen wat het doel is
Martijn stimuleert zijn cliënten om te bepalen wat hun doel is. “Ik vraag altijd: waar ben jij tevreden mee, wat zou jou een goed gevoel geven? Daar proberen we samen naartoe te werken. Ik schets de opties, zodat de cliënt zelf een weloverwogen beslissing kan nemen.”
Hij ziet zijn juridische kennis vooral als een hulpmiddel om het gewenste doel te bereiken. Daarnaast houdt Martijn zijn klanten vaak een spiegel voor. Wil je als werknemer wel blijven werken bij een werkgever die jou niet meer ziet zitten, ook al is het ontslag onterecht? Of: kijk je als werkgever alleen naar jouw werknemer die ontoelaatbaar gedrag vertoont of ben je ook in staat om te kijken naar de steken die je zelf hebt laten vallen? Telkens zet Martijn zijn juridische kennis in om – met de omstandigheden van die specifieke kwestie – het doel van de klant te bereiken.
Uit de praktijk
Hoe zie je die praktische en oplossingsgerichte aanpak terug in de praktijk? Martijn geeft het voorbeeld van een langdurig zieke werknemer. “Stel, een werknemer zit al meer dan een jaar thuis met een burn-out. Met regelmaat leidt dat – ondanks inspanningen van beide partijen – toch tot wat stroevere verhoudingen. Het kan zelfs zijn dat het laten voortduren van de arbeidsrelatie belemmerend werkt op het herstel van de werknemer. Ik kan dan de partij die mij inschakelt (werkgever of werknemer) op de achtergrond adviseren en voorleggen welke (creatieve) mogelijkheden er zijn. Je kunt dan denken aan een vertrekregeling, maar ook aan een outplacement, bijvoorbeeld via een uitzendbureau. Vanuit werknemersoogpunt is vaak behoud van een uitkering van groot belang, terwijl voor de werkgever de loonsanctie van het UWV boven het hoofd blijft hangen. Dat houd
ik voor mijn cliënt dan goed in de gaten en dat geeft duidelijkheid en rust.” Een ander terrein waar nog meer proactief kan worden gewerkt, ziet Martijn bij ontoelaatbaar gedrag door werknemers. Denk daarbij aan discriminatie, het wegnemen van goederen, fysiek en/of verbaal geweld, drugsgebruik e.d. “De werkgever wil dan vaak tot ontslag komen. Mijn werkgever-cliënten probeer ik zoveel mogelijk vooraf ‘op te voeden’.
Als je als werkgever heldere huisregels opstelt en duidelijk laat weten wat je van je werknemers verwacht (en wat je wel en niet tolereert) en dat duidelijk communiceert binnen de organisatie, dan helpt dat jouw juridische positie enorm. Niet alleen kun je daarmee de bedrijfscultuur positief beïnvloeden, maar ook is het bij overtreding makkelijker om een werknemer hierop aan te spreken (en sancties te treffen). Kortom: maak beleid/huisregels, communiceer dat binnen jouw organisatie, geef het goede voorbeeld en handhaaf bij overtreding.
Meer weten over praktische oplossingen bij ziekte van een werknemer of huisregels en/of ontslag?
Neem dan contact op met Martijn. Hij helpt je graag!
Appeladvocaat
Botermakerses 7, Dalfsen
Mob. 06 – 52 633 821
colenbrander@appeladvocaat.nl
www.appeladvocaat.nl