De verzorgingsstaat. Het was zo’n prachtig fenomeen in Nederland. We nemen bewust het woord ‘was’ in de mond. Verleden tijd dus, want de verzorgingsstaat is een begrip voor de geschiedenisboeken geworden. We zijn met z’n allen dus aanbeland in een nieuwe fase en dat is de participatiesamenleving. Daarin wordt meer actie van de burger verwacht. Is dat erg? Nee, want we zijn mondig en kundig genoeg! En lukt het even niet, dan weet je dat je in de gemeente Dalfsen altijd terecht kunt bij één van de vijf Infopunten.
Die vijf Infopunten zijn te vinden in de kernen Dalfsen (Trefkoele), Nieuwleusen (de Spil), Lemelerveld (de Mozaïek), Hoonhort (Anjerpunt) en Oudleusen (de Wiekelaar). Meer informatie over bereikbaarheid, zowel telefonisch als live, is te vinden via
www.saamwelzijn.nl/infopunten.
“De burger wordt onder andere (mede) verantwoordelijk voor een deel van de lichtere zorg”, geeft Antoinet Kootstra aan. Ze is recentelijk aangesteld als coördinator van de Infopunten. Zelfredzaam was al zo’n sleutelwoord, maar straks draait het in haar optiek ook om samenredzaamheid. Misschien wordt dat wel hét woord van 2023. Of 2024…
Een soort noaberschap maar dan wel met een moderne twist en voorzien van de gemakken van tegenwoordig. Om een voorbeeld te geven van dat moderne noaberschap: een oudere die nu nog met de indicatie eenzaamheid in een verzorgingshuis komt, kan dat straks misschien wel vergeten. Dat is lastig en vervelend, maar je kunt het ook omdraaien en op voorhand proberen het gevoel van eenzaamheid te tackelen.
Dat kan op veel verschillende manieren, maar het is in ieder geval de bedoeling dat de vijf Infopunten in de gemeente Dalfsen een belangrijke rol gaan spelen.
Passende partij
Als het aan Antoinet ligt, wordt het zelfs een allesbepalende rol. Aan het Infopunt zijn namelijk allerlei instanties gekoppeld zoals de gemeente, MEE Samen, Humanitas, de bibliotheek en natuurlijk SAAM Welzijn. “Het is van belang dat de inwoners van de gemeente Dalfsen nog beter de weg weten te vinden naar onze Infopunten. Helaas weet een grote groep namelijk niet van ons bestaan. Als we ze hier krijgen, hebben we in ieder geval het gesprek, kunnen we onze vragen stellen, uitfilteren wat er nodig is en eventueel doorverwijzen. Want, je mag er vanuit gaan dat wij altijd een passende partij voor je vinden. Hiermee kunnen we in ieder geval voorkomen dat mensen door de bomen het bos niet meer zien en het er maar bij laten zitten.” Het mooie van de Infopunten is dat het een bijzonder lage drempel kent. Bij binnenkomst krijg je al een warm welkom van een persoon die gastvrijheid hoog in het vaandel heeft staan. Deze vrijwilligers zijn getraind om het gesprek in een bepaalde richting te leiden en op zoek te gaan naar de vraag achter de vraag. Zo kan zich iemand melden met een vraag over vervoersmogelijkheden, terwijl het onderliggende probleem bijvoorbeeld eenzaamheid is. De vrijwilligers worden gesteund door de coördinator, die zelf ook regelmatig aanwezig is. Tevens zijn altijd beroepskrachten van de betrokken instanties stand-by. Hetzij telefonisch, hetzij live.
Spin in het web
Antoinet, die voor haar aanstelling als coördinator Infopunten werkzaam was bij Humanitas, is amper een paar maanden actief in haar nieuwe functie op projectbasis. Toch weet ze heel goed onder woorden te brengen wanneer we het als succesvol mogen omschrijven. “In eerste instantie is het gewoon ontzettend belangrijk dat iedereen de weg weet te vinden naar de Infopunten. In mijn optiek is het echt geslaagd als inwoners van de gemeente weten dat ze er heel goed terecht kunnen. Met welke vraag dan ook. Preventie begint met sociaal contact. Ik ga de komende tijd dan ook zeker ‘op tournee’ langs diverse organisaties, verenigingen en bonden om de meerwaarde van het Infopunt onder de aandacht te brengen.”
Je zou kunnen denken dat haar werk alleen is gericht op de burgerij, maar niets is minder waar. Ze heeft haar blik zeker ook naar binnen gekeerd. Oftewel, ze fungeert als aanspreekpunt voor gemeente en andere deelnemers, probeert het cement tussen de stenen te zijn en ook andere partijen te bewegen deel te nemen. Denk bijvoorbeeld aan partners op het gebied van financiën en huisvesting. Het motto is heel duidelijk: hoe meer zielen hoe meer vreugd. “De twintigers van nu kunnen de 65-plussers van straks niet meer opvangen. Daarom moet je de zorg de zorg laten zijn en al het andere kan hopelijk worden opgelost in het voorportaal. Het Infopunt als de spin in het web, dat is mijn ideaalbeeld.”
Digitale doolhof
Het Infopunt speelt een allesbepalende rol in een goede doorverwijzing. Naar instanties die een ondersteunende rol vervullen rol in het streven naar positieve gezondheid. Dan gaat het om gezondheid, fitheid, een zinvolle dagbesteding, financiële uitdagingen en de manier waarop je in het leven staat. “Maar”, waarschuwt Antoinet, “de regie blijft altijd bij jezelf.”
De grote winst is dat de potentiële afvallers in het voortraject nu wel op het juiste spoor worden gezet. “Het is tegenwoordig namelijk heel gemakkelijk om te verdwalen in het doolhof van de digitale overheid. Of men is door de toeslagenaffaire bijvoorbeeld terughoudend geworden met het aanvragen van toeslagen, terwijl het extraatje nu net het verschil kan maken”, geeft de coördinator tussendoor aan dat het Infopunt actief blijft als toeslagenpunt. Iets dat in samenwerking met Humanitas wordt opgepakt.
Rest haar niets anders dan af te sluiten met: “Meld je aan, kom naar het Infopunt en we helpen je!”
Verzorgingsstaat wordt participatie
Zorg overbelast, daarom opgetuigd
Vergrijzing is wel een feit.
De redding is nabij
Stichting Saam Welzijn
Koningin Julianalaan 10, Nieuwleusen
Tel. 0529 – 79 30 13
info@saamwelzijn.nl
www.saamwelzijn.nl