Julianne Krijgsman is sinds eind september als nieuwe registermakelaar en -taxateur actief bij Gjaltema Makelaardij. Een aanwinst voor het op-en-top Dalfser bedrijf dat als vanouds eerlijk maatwerkadvies, persoonlijk contact, transparantie en kennis van zaken tot haar kernwaarden rekent.
Julianne woont inmiddels elf jaar in Dalfsen, is getrouwd en heeft twee kinderen. Ze heeft veel ervaring en kennis opgedaan in de makelaardij. Voorheen was ze elders werkzaam in haar huidige beroep, maar ze heeft ook gewerkt in de marketing en communicatie. “Dat werk heeft veel raakvlakken met de makelaardij” zegt ze. “Het gaat bij verkoop van een woning om de beste marketingstrategie: hoe zet je een woning zo aantrekkelijk mogelijk in de markt.”
Eigenaar Jan Gjaltema kende Julianne al langer. “Het klikte meteen toen we zochten naar een nieuwe collega” zegt hij. “Haar denkwijze en visie passen bij ons kantoor: een persoonlijke aanpak, die gepaard gaat met een eerlijk advies. Ze heeft de wil om onze klanten vooruit te helpen. Bovendien kent ze ons werkgebied goed. Ze past perfect in ons plaatje.”
Gjaltema Makelaardij is een familiebedrijf met een lange historie. Jan en Martine Gjaltema vormen de derde generatie binnen de organisatie die ooit door de opa van Jan werd opgestart. Hij ging met verzekeringen langs de deuren. “Ook toen draaide het om vertrouwen. Dat is altijd onze kracht geweest”, aldus Jan. “Sommige gezinnen en families zijn al tientallen jaren klant bij ons. We kennen hen, hun achtergrond, hun familiegeschiedenis. Daarmee hebben we in de loop der jaren een grote naamsbekendheid en een grote mate van vertrouwen opgebouwd.”
Middenin de samenleving
Gjaltema staat nog altijd middenin de lokale samenleving. Letterlijk, want het kantoor is in het hart van de dorpskern van Dalfsen te vinden. Maar ook in overdrachtelijke zin: het bedrijf ondersteunt (sport)verenigingen door sponsoring en verbreedde zijn werkterrein tot makelaardij, hypotheken en verzekeringen. Daarmee haakt het team aan bij de veranderende markt, met name op het gebied van technologie en verkoopstrategie. “Alles wat wij aanbieden sluit goed op elkaar aan, omdat de onderdelen naadloos in elkaar overlopen. Wie een huis koopt, komt vrijwel automatisch in gesprek over een passende hypotheek en verzekering houdt er nauw verband mee.”
Persoonlijk contact
De laagdrempeligheid en het persoonlijk contact is altijd gebleven. “De technologie kent tegenwoordig veel mogelijkheden om met elkaar in gesprek te komen en in coronatijd maakten we noodgedwongen gebruik van andere manieren om elkaar te ontmoeten” zegt Jan Gjaltema. “Maar we merkten toen ook dat veel mensen behoefte hebben aan persoonlijke adviesgesprekken, ook al ging dat in die periode met een glazen scherm er tussen.” Julianne haakt aan: “Een woning aan- of verkopen is één van de belangrijkste gebeurtenissen in je leven. Daar wil je graag goede gesprekken over voeren en de beste adviezen krijgen. Het blijft altijd maatwerk; ieders situatie, ieders achtergrond is verschillend.” Jan: “Juist doordat we zoveel mensen kennen in deze regio, en dus een uitgebreid zoekersbestand hebben, kunnen we vraag en aanbod heel goed bij elkaar brengen. Soms krijgen we een huis in de verkoop waarbij we meteen denken aan iemand die juist dát type woning zoekt. En het omgekeerde gebeurt natuurlijk ook. Dat is het echte makelen, daar draait het om in dit vak: vraag en aanbod zó bij elkaar brengen dat zowel koper als verkoper een goed gevoel aan de transactie overhouden.”
Een woning is emotie
Dat maakt ook een goede verkoopstrategie zo belangrijk. “Wonen draait om gevoel. Een huis is zoveel meer dan een stapel stenen” zegt Julianne. “Er komen regelmatig echt veel emoties bij kijken. Soms zijn mensen tot tranen toe bewogen als ze praten over de beslissing om hun huis te verkopen.” Dat maakt transparantie tot een kernwaarde voor Gjaltema. “Transparantie hoort bij een eerlijk en goed advies” vindt Jan. “We zijn open over onze werkwijze; we bieden bijvoorbeeld – uiteraard achteraf, om het biedproces niet te verstoren – inzage in ons biedlogboek, zodat de klant inzicht krijgt in de manier waarop het proces is verlopen. Het belang van de klant staat altijd voorop en dat kunnen we op deze manier inzichtelijk maken.”
De huizenmarkt lijkt iets af te koelen, maar nog altijd gaan woningen boven de vraagprijs weg. “Het zijn bijzondere tijden, waarin de inflatie vooral in de kosten voor energie zit” vindt ook Jan Gjaltema. “Maar het wordt wel weer gezond. Er komt al iets meer aanbod op de woningmarkt, waardoor er meer te kiezen valt. Elk aan- en verkoopgesprek is gebaseerd op individuele wensen en mogelijkheden. Is het zinvol om een woning te verbouwen of te verduurzamen vóór de verkoop? Soms kan dat een huis een stuk aantrekkelijker maken. Maar soms is de locatie belangrijker dan het energielabel. Te hoog inzetten met de vraagprijs kan averechts werken: mensen kunnen gaan denken dat er ‘wel iets mee zal zijn’ als een woning lang te koop staat. We doen ook intensief aan verkoopstyling: met een goede presentatie kun je heel veel bereiken. Al die aspecten maken dit vak zo mooi.”
Gjaltema
verzekeringen I hypotheken I makelaardij
Wilhelminastraat 17, 7721 CD Dalfsen,
Postbus 154, 7720 AD Dalfsen
t. 0529 – 488000
e. info@gjaltema.net
w. www.gjaltema.net